Kategoriansvarig Optimera Malmö

Vill du arbeta i en relationsdriven bransch som andas personlig service, försäljning och framåtanda? Vår vision är att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande i Sverige. Vi tar ansvar för våra medarbetare, kunder och vår planet, vill du vara med och göra skillnad?
Är du passionerad för Tyngre Bygg och har en stark känsla för affärsutveckling? Optimera söker nu en Kategoriansvarig som vill ansvara för utvecklingen av kategorin. I denna roll blir du en viktig del av att driva tillväxt och lönsamhet inom några av våra mest spännande produktområden och din möjlighet att påverka är stor!
Som kategoriansvarig hos oss...
har du ett strategiskt och operativt ansvar för vårt kunderbjudande inom dina sortiment. Du kommer att arbeta nära både leverantörer och interna team för att utveckla och förvalta en attraktiv och konkurrenskraftig affär. Ditt fokus ligger på att förstå marknadens behov och kundernas preferenser, och ta det hela vägen från idé till försäljning i butik.
Några av dina viktiga ansvarsområden:
- Strategi, planering och sortiment: Utarbeta och implementera kategoriplaner enligt Optimeras affärsstrategi, och leverantörsstrategier. Definiera, utveckla och förankra kunderbjudandet där sortimentet är en del. Säkerställa implementering i butik i samarbete med Enhets- och Tjänsteutvecklingsavdelningen.
- Leverantörsförhandlingar, prisstrategi och lönsamhetsoptimering: Leda förhandlingar om inköpsvillkor, analysera inköpspriser, nyckeltal och villkor samt säkerställa korrekta priser och produktkalkyler, inklusive konkurrenskraftiga kampanjpriser. Du får även arbetsleda en kollega inom inköp för att gemensamt nå uppsatta mål.
- Kundfokus och kampanjer: Bevaka marknadstrender och kundpreferenser för att påverka kunderbjudandet och sortimentsutveckling, samt bidra till planering och uppföljning av kampanjer i samarbete med inköp och logistik.
- Kunderbjudandet i stort: Inte bara arbeta med sortimentet utan hela kunderbjudandet, inkl. säljutbildning, tjänster, korsreferenslistor, eShop och marknadsföring.
- Administration och processutveckling: Säkerställa korrekt och aktuell artikelinformation i systemet med hjälp av Artikeldataavdelningen, bidra till utveckling och effektivisering av arbetsprocesser.
Varför arbeta hos oss?
Vårt mål är att bli branschens bästa arbetsgivare! Hos oss arbetar en fantastisk laguppställning av duktiga, engagerade medarbetare med servicekänsla ut i fingerspetsarna. Vi vet att en positiv arbetsplats där alla kan vara sig själva, utvecklas och trivas är A och O för vår framgång och för att våra kunder ska välja oss! Att jobba inom Optimera Svenska AB innebär variation och en möjlighet att vara en del av det stora bolagets trygghet samtidigt som du upplever entreprenörsandan av det lilla bolaget. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål där alla är med och gör skillnad. Säkerhet är vår högsta prioritet och vi arbetar tillsammans varje dag för en bra arbetsmiljö.
Vi erbjuder bland annat kollektivavtal, friskvård, unika personalrabatter och möjlighet till fördelaktigt aktiesparande. För oss är det viktigt med hållbara medarbetare samt att ge våra medarbetare möjlighet att växa och utvecklas inom företaget.
För att lyckas i rollen som Kategoriansvarig…
är dina personliga egenskaper viktiga! Som person är du analytisk, strukturerad och noggrann med en stark förmåga att prioritera och arbeta självständigt. Du är både utvecklingsinriktad och kreativ med ett mod att ifrågasätta det befintliga, samtidigt som du är drivande och resultatinriktad. Din starka affärsförståelse kombineras med en god kommunikativ förmåga, vilket gör att du kan skapa och upprätthålla effektiva samarbeten såväl internt som externt.
För att söka rollen som Kategoriansvarig…
- Har du en relevant eftergymnasial utbildning alternativt en arbetslivserfarenhet som väger upp.
- Har du sedan tidigare erfarenhet som Kategoriansvarig, eller rättare sagt så är du väldigt bra på kategoriarbete och fattar dina beslut baserat på data.
- I din roll har du gärna haft erfarenhet från detaljhandeln och vet vad som krävs för att lyckas.
- Är du flytande i såväl svenska som engelska.
Avslutningsvis
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placeringsort Malmö, tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.
Vi läser ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Skicka gärna din ansökan så snart du kan, senast 7 april.
Innan anställning kan drogtest och bakgrundskontroll bli aktuella.
Varmt välkommen med din ansökan!
Optimera
Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för yrkeskunder med fokus på kvalitet, service och flexibilitet. Vi är alltid på tå för att vara det självklara valet för proffs inom bygg. Vi ingår i Saint-Gobain Distribution Sweden som ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain. SGDS omfattar bolagen Optimera, Bevego, Dahl, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. Tillsammans har vi Sveriges bredaste sortiment av produkter och tjänster inom området bygg och installation. Vi har över 150 000 proffskunder, omsätter drygt 19 miljarder, har över 180 etableringar och är nästan 3 000 medarbetare. Vi är specialister i samverkan – det gör oss unika på svensk marknad. Vi strävar alltid efter att göra allt lite bättre. https://saint-gobaindistribution.se/, https://www.optimera.se/bygghandel/proffs