Meny
Meny

Business Sustainability Manager – Product Sustainability to Saint-Gobain Distribution Sweden

Stockholm Hållbarhet & Kommunikation Sista ansökningsdag: 2025-03-20

Vi söker en passionerad Business Sustainability Manager för att fortsätta integrera hållbarhet i vår affär och verksamhet.

Koncernen Saint-Gobain Distribution Sweden AB inkluderar bolagen Bevego, Dahl, Kakelspecialisten, Konradssons Kakel och Optimera. Tillsammans erbjuder vi Sveriges bredaste sortiment av produkter och tjänster för bygg, infrastruktur och installation. Vår ambition är att vara den ledande möjliggöraren av hållbarhet inom byggbranschen. Vi är nästan 3 000 anställda och finns representerade på över 180 platser över hela Sverige. Vi är en del av Saint-Gobain, noterade på Parisbörsen, en global industrikoncern med 360 års historia. Läs mer på https://saint-gobaindistribution.se/

Om rollen

Som Business Sustainability Manager – Product Sustainability kommer du att vara ansvarig för att implementera hållbarhetsinitiativ både på koncern- och bolagsnivå. Som en strategisk affärspartner kommer du att samordna tvärfunktionella hållbarhetsinitiativ och etablera effektiva processer. Med din expertis inom miljöpåverkan från produkt- och material kommer du att leda utvecklingen och implementeringen av hållbarhetsstrategier för våra sortiment över hela koncernen. Ditt arbete kommer direkt att bidra till att uppnå ambitiösa klimat- och miljömål samtidigt som du säkerställer ett konkurrenskraftigt och hållbart kunderbjudande på våra bolag.

Dina fokusområden:

· Utveckla verktyg, vägledning och utbildning för bedömning och kravställning på miljöaspekter i sortiment (t.ex. biologisk mångfald, vattenanvändning, föroreningar, koldioxidavtryck).

· Strategiskt leda arbetet med livscykelanalyser (LCA) och förbättra miljövarudeklarationer (EPD).

· Ansvar för hållbarhetsmål gällande produkter, förpackningar och indirekta inköp.

Huvudsakliga ansvarsområden:

· Utveckla och implementera övergripande hållbarhetsplaner för våra egna varumärken och produkter köpta från andra tillverkande varumärken.

· Genomföra och samordna livscykelanalyser, vilket inkluderar produktens hela livscykel - från design till avfall.

· Säkerställa ett konkurrenskraftigt kunderbjudande med hållbara produkter och klimatdata på sortiment.

· Samarbeta med leverantörer för att integrera hållbarhet i hela leveranskedjan och driva innovation.

· Samordna hållbarhetsplaner och initiativ i samarbete med bolagsledningen, utveckla utbildningar och initiativ för ökad kompetens internt.

· Hantera interna nätverk av hållbarhetsambassadörer för att driva en kultur av ansvar och innovation.

· Representera företaget externt i hållbarhetsfrågor.

Varför arbeta hos oss?

Vårt mål är att bli branschens bästa arbetsgivare! Vi har ett fantastiskt team av talangfulla, engagerade medarbetare med en känsla för service. Vi vet att en positiv arbetsplats där alla kan vara sig själva, utvecklas och trivas är avgörande för vår framgång och för att våra kunder ska välja oss! Att arbeta inom SGDS innebär variation och en möjlighet att vara en del av det stora företagets trygghet samtidigt som du upplever det lilla företagets entreprenörsanda. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål där alla är involverade och gör skillnad. Säkerhet är vår högsta prioritet och vi arbetar tillsammans varje dag för en hälsosam och säker arbetsmiljö.

Vi erbjuder bland annat kollektivavtal, friskvårdsbidrag, unika personalrabatter och möjlighet till förmånligt aktiesparande.

Kvalifikationer och färdigheter

Personliga egenskaper:

· Samarbete: En lagspelare som trivs med tvärfunktionella samarbeten för att uppnå gemensamma mål.

· Kommunikation: Stark förmåga att anpassa budskap för olika målgrupper och inspirera till förändring.

· Projektledning: Effektivt driva initiativ från koncept till implementering.

· Analytiskt tänkande: Analysera och tolka data för att informera om hållbarhetsbeslut.

Erfarenhet och kompetens:

· Utbildning: Examen i miljövetenskap, civilingenjör, analytics eller relaterat område.

· Professionell erfarenhet: Minst 5 års erfarenhet av hållbarhetsbedömningar, livscykelanalyser, produktutveckling eller liknande roller.

· Språk: Flytande svenska och engelska krävs. Arbetsspråk är svenska.

· Meriterande: Samarbete med leverantörer eller ledarskap i tvärfunktionella team för att utveckla hållbara produkter eller sortiment.

Vad händer härnäst?

Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning, placering i Stockholm, Sverige. Skicka in din ansökan direkt, urval och intervjuer sker löpande. Vi tar inte emot några ansökningar via e-post, ansök enkelt med ditt CV på svenska eller engelska nedan

Kontakt:

Hanna Hallin

Head of Sustainability

hanna.hallin@saint-gobain.se